Computerspil er meget mere end Fortnite og Counterstrike. Der findes en stor underskov af mere kunstneriske digitale spil - de såkaldte indie games, der oftes laves af få personer på et lille budget og kan sammenlignes med uafhængige pladeselskaber eller arthouse film. Minecraft er måske det mest kendte eksempel på et indie game. Lavet af én mand i Stockholm, men sidenhen populært blandt millioner. Computerspilsforsker Jesper Juul har skrevet bog om indie spillenes udvikling og historie. Hvorfor har verdens største spilplatform indgået et partnerskab med verdens førende udvikler af machine learning? Deepmind skal bruge Unitys spilplatform til at træne machine learning, fordi et spil kan simulere den virkelige verden, så man fx kan træne selvkørende biler i et lukket spilunivers, hvor trafikulykker ikke har konsekvenser. Man kan også eksperimentere med at give den kunstige intelligens flere menneskelige egenskaber og vise vejen til bedre kunstig intelligens. Danny Lange fra Unity mener, at vi alle skal have lejlighed til at lege med AI, så vi får afmystificeret forestillingerne om, hvad AI er og kan. Medvirkende: Jesper Juul, lektor, cand. mag., Institut for Visuelt Design, KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering) Danny Lange, VP AI og Machine Learning, Unity

Udvalgte episoder

Om podcast

TECHTOPIA

Techtopia er landet, hvor vores nye tech-samfund bliver skabt. Hver uge giver vært Henrik Føhns dig 55 minutters rapport fra stedet, hvor robotmagere vil erstatte bartendere og gadefejere med robotter, og hvor mad muligvis kan fremstilles af luft. Programmet afspejler den svære balancegang, det er, når ny kraftfuld teknologi og menneskene bag forandrer vores verden.

Gå til Podcast
TECHTOPIA

NaN:NaN
NaN:NaN