‘Uhørt mange’ er utilfredse med den kommende, nye Limfjordsforbindelse

Aftensang imod Egholm-forbindelse over Limfjorden ved Verdens Ende i Nørresundby, lørdag den 19. juni 2021. Verdens Ende i Nørresundby er et af de steder, der bliver berørt, hvis Aalborg får en ny 3. Limfjordsforbindelse. Aftensangen ved Verdens Ende starter hver aften kl. 20.15, og den indledes typisk med Blæsten går frisk over Limfjordens vande samt en protestsang, der får et nyt vers hver aften. Herefter sluttes der af med en stille aftensang, som de involverede musikere står for. (Foto: René Schütze/Ritzau Scanpix)

Skrevet af

5. januar 2022

sks@radio4.dk

sks@radio4.dk

Rigtig mange borgere er utilfredse med beslutningen om, at den tredje Limfjordsforbindelse skal gå vest om Aalborg og hen over øen Egholm i Limfjorden.

Det viser sig nu, hvor høringsfristen netop er udløbet. I alt 1.050 borgere har skrevet høringssvar til lovforslaget.

Der skal nemlig vedtages en anlægslov før man reelt kan anlægge den tredje Limfjordsforbindelse – selvom det er politisk besluttet, at forbindelsen skal etableres i 2025.

“For at sige det mildt, så er det helt ekstremt mange høringssvar. Der plejer at komme omkring 20 høringssvar til normale lovforslag, så over 1000 er mere, end jeg nogensinde har hørt om før,” siger Morten Jarlbæk Pedersen, Ph.d. i statskundskab og ekspert i lovkvalitet og høringssvar.

Hør hele interviewet med Morten Jarlbæk Pedersen, Ph.d. i statskundskab og ekspert i lovkvalitet og høringssvar, her:

Én af de mange, der har sendt et høringssvar ind til Vejdirektoratet, er Mona Dahms fra Aalborg, der er pensionist og medlem af borgerbevægelsen mod forbindelsen over Egholm.

“Jeg synes, det er en dårlig løsning. Den er dyr og dårlig og er ikke fremtidssikret. Når Egholmforbindelsen står færdig, så vil trafikken i Limfjordstunnelen være steget ligeså meget som den mængde den nye forbindelse vil kunne aftage,” siger hun.

Hør hele interviewet med Mona Dahms, aalborgensisk pensionist og medlem af borgerbevægelsen mod forbindelsen over Egholm, her:

Den holdning er hun langtfra alene om at have. Men selvom Vejdirektoratet har fået uhørt mange høringssvar, så skal de utilfredse borger ikke regne med at få noget som helst ud af anstrengelserne.

“Det rykker ikke forfærdeligt meget. Man skal have støvet den politiske redskabskasse af langt tidligere, hvis man vil ændre på de overordnede beslutninger,” siger Morten Jarlbæk Pedersen.

Næste led i processen for den tredje Limfjordsforbindelse er, at Transportministeriet udarbejder et høringsnotat til Folketinget, som sammenfatter høringssvarene samt ministeriets vurdering af høringssvarene.

Høringsnotatet og høringssvarene vil derefter blive sendt til Folketinget og blive offentliggjort sammen med lovforslaget på Folketingets hjemmeside. Det forventes, at lovforslaget kommer til februar.

Afspiller nu

DET SIDSTE MÅLTID

15:05
16:00