Uenighed om klima på skoleskemaet

Skrevet af

7. november 2022

Klimaet bliver i disse dage diskuteret på klimatopmødet COP 27 i Sharm El Sheikh i Egypten. Men det er for langt væk fra de danske folkeskoleelever, og derfor skal det på skoleskemaet – endnu mere end det allerede er.

Det mener 16-årige gymnasieelev og er medlem af ungdomsbevægelsen Fridays for Future, Sol Signe Sloth Berner.

”Vi får et lille naturfagligt indblik i klimaet, men det er virkelig vigtigt, at vi også får det samfundsfaglige aspekt med.”

Du kan høre hele interviewet med Sol Signe Sloth Berner her, hvor også lærer på Højby skole, Lene Hansen, deltager, her:

Sol Signe Sloth Berners ønske om at klimadagsordnen i højere grad skal finde vej til de andre fag end de naturligfaglige, deler Synnøve Kjærland, som er programchef i klimatænketanken Concito.

”Vi er simpelthen nødt til, at lade folkeskolen afspejle det samfund vi lever i. Og derfor er vi nødt til at lade klimaet fylde mere på skoleskemaet.”

Du kan høre hele interviewet med Synnøve Kjærland fra klimatænketanken Concito her:

Som både Sol Signe Sloth Berner og Synnøve Kjærland pointerer, så fylder klimaet allerede på skoleskemaet.

Og ifølge direktør for Cepos, Martin Ågerup, er det nuværende niveau af klimaundervisning passende.

Han henviser til folkeskolens formålsparagraf, hvori der står; ’folkeskolen skal bidrage til elevernes forståelse for menneskets samspil med naturen.’

”Den formulering er fin, den er god at have med. Vi skal ikke ned og snakke om klima og bæredygtighed. Så gør man folkeskolens formålsparagraf til en kampplads for alle mulige politiske formål.”

Du kan høre hele Martin Ågerups forklaring på hvorfor han mener, at klimaundervisningen for nuværende er passende, her:

Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/Ritzau Scanpix

Afspiller nu

TALENTLAB

21:05
22:59