Rektor hiver det gamle kladdehæfte frem for at undgå skærmsnyd

Søren Gylling/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Skrevet af

20. februar 2024

Steffan Axelsen

stax@radio4.dk

AI, ChatGPT, OpenAI...

Mulighederne for at bruge - og misbruge - kunstig intelligens i undervisningen på landets folkeskoler er mange.

Ofte er de heller ikke mere end et par klik væk på mobiltelefonen for eleverne.

Men det skal der dæmmes op for, for ellers vil eleverne ikke være rustet godt nok til arbejdsmarkedet senere i livet.

Det er devisen på Svendborg Gymnasium, hvor rektor Jesper Hasager Jensen derfor har nedsat flere grupper til at kigge på, hvordan man kan undgå snyd med skærmene i undervisningen og en bedre balance mellem klassisk indlæring og udvikling af digitale værktøjer.

- Det foregår meget snyd i det skjulte. Men vores lærere er gode spioner, der fortæller os en del. Vi får også beretninger fra forældrene om, hvor omfattende det er med misbrug af kunstig intelligens i undervisningen, fortæller Jesper Hasager Jensen.

En af de nedsatte grupper har derfor genindført det gode, gamle kladdehæfte, som eleverne skal bruge i undervisningen.

- Det er en måde at få dem til at skrive noget i hånden og overføre det til at sidde bedre fast oppe i hovedet, forklarer Jesper Hasager Jensen.

Hør interviewet med Jesper Hasager Jensen her:

Tiltaget med kladdehæfterne er faktisk blevet fint modtaget blandt eleverne, pointerer Jesper Hasager Jensen.

- De kan godt se fornuften i det, så længe det foregår i en kombination af at lære mulighederne med kunstig intelligens bedre og så at arbejde med at skrive noget i hånden, siger den fynske rektor og tilføjer:

- Unge er i dag udmærket bevidst om, at man skal kunne begge ting for at klare sig på arbejdsmarkedet.

Hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning er der dog ikke udbredt opbakning til genindførelsen af kladdehæfterne.

- Det er lidt en anden retning, end den vej man er gået det sidste stykke tid, hvor det er blevet mere og mere digitalt, fortæller forperson Asger Kjær Sørensen.

Hør interviewet med Asger Kjær Sørensen her:

Asger Kjær Sørensen kan godt se en pointe med kladdehæfter i undervisningen, men han mener i stedet, at skolerne bør kigge indad for at løse problemet med skærmsnyd.

- Gymnasierne formår i dag ikke at forberede os elever nok i at bruge de værktøjer, der er til rådighed, på en fornuftig og kritisk måde over for digitale værktøjer som ChatGPT og AI. Det kunne de begynde med i stedet, mener han.

Afspiller nu

NATTEVAGTEN HIGHLIGHTS

01:10
02:10