Rådet for Grøn Omstilling: Slut med fossilfri biler i 2035 ikke godt nok

Biler i gadebilledet i København, mandag den 7. september 2020. Kommission præsenterer mandag rapport om grønt bilafgiftssystem.. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)

Skrevet af

15. juli 2021

EU fremlagde i går en større klimaplan, der skal mindske udledning af CO2 og andre drivhusgasser med mindst 55 procent i 2030. Ifølge planen foreslås det, at udledningen fra de biler, der kører på fossile brændstoffer, skal reduceres med 55 % i 2030 – og fra 2035 skal reduktionen være 100 %.

Men det er ikke ambitiøst nok. Det mener Rådet for Grøn Omstilling, der er en uafhængig miljøorganisation, som arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet.

“I vores optik burde man indføre forbuddet fra 2025. Vi ønsker selvfølgelig at komme i mål med at udfase benzin- og dieseldrevne biler så hurtigt som muligt. Inden da må vi arbejde på at få strammet CO2-kravene til person- og varebiler,” siger klima- og transportrådgiver hos Rådet for Grøn Omstilling, Daria Rivin.

EU’s plan betyder ikke, at der ikke længere kan køre benzin- og dieselbiler rundt på de europæiske veje om 14 år. Målet er at sætte skub i udviklingen og salget af elbiler i Europa og dermed udfase de biler, der kører på fossile brændstoffer.

Det vil dog kræve, at der bliver installeret langt flere ladestandere, end der findes i dag. Europa-Kommissionen skønner, at der i de kommende 20 år skal investeres mellem 600 og 900 milliarder kroner på at sikre en tilstrækkelig infrastruktur for elbiler.

“Planen for infrastrukturen ligger der faktisk allerede, så vi er enormt glade for at se, at det her er med i EU’s klimaplan. Det virker virkelig til, at det bliver taget alvorligt, siger Daria Rivin.

Planen om et stop for benzin- og dieseldrevne køretøjer i 2035 kommer sammen med et forslag om at oprette et kvotehandelssystem. Det vil betyde, at sælger man fossilt brændstof til køretøjer, skal man købe CO2-kvoter, hvis pris vil afhænge af udbud og efterspørgsel. Det vil forbrugeren mærke som en stigning i prisen på diesel og benzin.

Afspiller nu

RADIO4 MORGEN

04:05
07:00