Ny ’Digital Post’-løsning lanceres i dag – her er de nye funktioner

Skrevet af

21. marts 2022

idk@radio4.dk

idk@radio4.dk

Mandag lanceres en ny platform for den digitale post, som man modtager fra de offentlige myndigheder. Platformen hedder ‘Digital Post’. Samtidig lanceres der også en ny app til tjenesten.

Det er her alle danskere over 15 år og virksomheder sikkert modtager post fra for eksempel politiet, hospitalet eller kommuner. Man kan dog fortsat bruge e-Boks, som man kender i dag.

På Radio4 Morgen har vi talt med Adam Lebech, som er vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen. Han forklarer, at ’Digital Post’ er langt smartere end den gamle løsning. Hør ham her:

”Det nye er, at der bliver mulighed for at læse sin post flere steder, og posten bliver smartere,” siger han og fortsætter:

”Der kommer for eksempel mulighed for, at der kan komme kalenderinvitationer i posten. Man kan gå direkte til at betale en regning, man får i ’Digital Post’. Og så kan man selv gå i gang med en selvbetjening, hvis det handler om en offentlig selvbetjeningsløsning.”

’Digital Post’ lanceres af Digitaliseringsstyrelsen, så borgere og virksomheder fortsat har én postkasse fra det offentlige. Du kan tilgå den fra tre forskellige platforme som borger.dk, Virk og den nye ’Digital Post’-app, forklarer Adam Lebech.

Men din ‘Digital Post’ fra det offentlige kan også læses på de to platforme e-Boks og siden mit.dk. Det er også her du i dag modtager post fra private aktører som for eksempel forsikringsselskaber og banker.

Digitaliseringsstyrelsen har lavet disse to grafikker, der viser de forskellige platforme til ‘Digital Post’ som borger og virksomhed herunder:

     

Du kan læse mere om den nye ‘Digital Post’-løsning på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside her.

Foto: Digitaliseringsstyrelsen (pressefoto)

Afspiller nu

RADIO4 EFTERMIDDAG

12:05
14:00