Ny chatbot er oplagt til snyd i gymnasiet

(ARKIVFOTO) Virum Gymnasium. Gymnasierne over de kommende år stor over for store besparelser, som blandt andet betyder mange lærerfyringer..Onsdag den 17. marts 2016. På baggrund af en ny rundspørge vurderer undervisningsminister Merete Riisager, at mange elever i grundskoler og gymnasier snyder. Rent gætteri, mener eleverne. Det skriver Ritzau, torsdag den 30. november 2017. . (Foto: Sara Gangsted/Scanpix 2017)

Skrevet af

19. januar 2023

gup@radio4.dk

gup@radio4.dk

Hvis du ikke selv vil skrive en opgave i gymnasiet, så er det oplagt at få ChatGPT til det. Med kunstig intelligens kan den selvstændigt skrive de opgaver og besvare de spørgsmål, som man beder den om.

Ifølge Tomas Kepler, der er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, er det uundgåeligt, at langt de fleste elever i gymnasiet vil kende ChatGPT. Derfor er der også en stor risiko for, at nogle elever vil bruge den til at snyde.

”På den korte bane vil nogle elever bruge den til at snyde, og vi skal derfor have forklaret dem, at det er en rigtig dårlig ide at snyde til eksamen. På en længere bane skal vi sikre, at den ikke påvirker elevernes egen kritiske tænkning. Det her er ikke, et værktøj som vi bare skal omfavne ukritisk.”

Du kan høre mere om hvorfor Tomas Kepler mener at ChatGPT er et fint værktøj til undervisning, men et problem til eksamen, her:

Ifølge Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der hører under Børne- og Undervisningsministeriet, må elever, som reglerne er i dag, ikke bruge ChatGPT til hverken eksamens- eller afleveringsopgaver.

Derfor mener Mark Jønsson heller ikke, at der er behov for flere regler på området. Han er gymnasielærer på HHX i Holstebro og sammenligner den kunstige intelligens med, dengang lommeregneren eller internettet blev implementeret på gymnasierne.

”De elever, som vil snyde, snyder. Det kan vi ikke stoppe. Men hvis vi siger til eleverne, at de aldrig må bruge det, så snyder vi os selv. Det er her, og det er fremtiden.”

Du kan høre hele interviewet med Mark Jønsson, og høre hvordan han bruger ChapGPT i sin undervisning, her:

Ifølge en spørgeskemaundersøgelse, som fagbladet Gymnasieskolen står bag, havde hver sjette gymnasieelev to uger efter lanceringen allerede brugt ChatGPT til at formulere tekster, som de efterfølgende kopierede ind i skriftlige afleveringer.

Netop derfor efterspørger Madeleine Steenberg Williams, forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, regler på området.

”Alle kommer til at kende det her, og derfor har vi brug for regler på området. Den kan jo skrive hele opgaver, men den kan også formulere sætninger, skrive noter eller andet. Vi skal vide præcist, hvad der er snyd, og hvad der ikke er.”

Du kan høre hele interviewet med Madeleine Steenberg Williams her:

Foto: Sara Gangsted/Ritzau Scanpix

Afspiller nu

Portrætalbum

17:05
19:00