Kort inden et omfattende jordskred eskalerede, anlagde Nordic Waste milliondyr vej til “ulovligt” aflæsningssted, der fik katastrofen til at rulle. Beslutningen peger på bestyrelsen, vurderer ekspert.
Nordic Waste brugte i efteråret 2023 et millionbeløb på at anlægge en permanent betonvej til to aflæsningssteder på en skrænt, hvor miljøvirksomheden ikke havde tilladelse til at læsse jord af.
Deponeringen af store mængder jord fra skrænten resulterede i, at jordskredet accelererede udover virksomhedens arealer ifølge forskningscentret GEUS.
Anlæggelsen af betonvejen kobler for første gang den øverste ledelse i Nordic Waste til den praksis, der skabte katastrofen i Ølst.
Det fortæller Radio4 i podcastserien “Millionærerne der skred”.
To kilder, der var tæt involveret i arbejdet med vejen, fortæller til Radio4, at den kostede ca. 4,5 mio. kr. at anlægge.
Heraf skal firmaet Systembyg A/S, der stod for selve støbningen, have modtaget ca. 3 mio. kr. Firmaet ønsker ikke at kommentere oplysningen.
Ifølge en af kilderne blev projektet forelagt bestyrelsen, før arbejdet gik i gang.
Alene størrelsen af projektet betyder ifølge Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, at en bestyrelse normalt vil blive involveret.
- Når vi ser på en investering på 4,5 mio. kr. i forhold til det her selskabs størrelse, så er der helt klart tale om en så usædvanlig disposition, at det skal forelægges bestyrelsen til beslutning, siger han.
Betonvejen, der stod klar i slutningen af oktober sidste år, førte op til to aflæsningssteder på toppen af lergraven, som ikke er omfattet af Region Midtjyllands tilladelse til at deponere jord fra 2018.
Regionen oplyser til Radio4, at der ikke er givet andre tilladelser for området.
- Hvis der ikke er en anden dispensation eller tilladelse, der omfatter de områder, så vil det være ulovligt, siger Bent Ole Gram Mortensen, professor med speciale i miljøret ved SDU, til Radio4.
I juni 2023 blev Søren Jan Gran Hansen, der er adm. direktør i transportgiganten SDK Freja, som ejes af milliardæren Torben Østergaard-Nielsen, udnævnt til formand for bestyrelsen i Nordic Waste og søsterselskabet DSH Recycling efter to år som menigt medlem.
Radio4 har spurgt Søren Jan Gran Hansen, om han godkendte anlæggelsen af betonvejen, og hvorvidt han spurgte ind til lovligheden af den deponering, som betonvejen understøttede.
Han er ikke vendt tilbage via e-mail, og da det lykkedes at få telefonisk kontakt til ham, blev forbindelsen afbrudt få sekunder efter, at Radio4’s journalist præsenterede sig.
Den tidligere bestyrelse og daglige ledelse i Nordic Waste ønsker ikke at forholde sig til lovligheden af aktiviteterne i Ølst eller bestyrelsens rolle.
Luftfotos gennemgået af forskningscentret GEUS viser, at Nordic Waste begyndte at dumpe jord fra toppen af lergraven i april 2023.
Frem til december blev en halv million tons jord hældt udover skrænten, og det fik ifølge GEUS jordskredet til at accelerere ud over virksomhedens arealer.
Randers Kommune vurderer, at oprydningen kan komme til at koste op imod 663 mio. kr.