Nødråb om hjælp til regionale busser

Busstoppested på landet. Mand venter ved gammeldags rundt busskur på bussen ved busstop. Gammelt læskur ved stoppested. Nøgleord: bus busholdeplads kuppel kuppelformet halvkuppel busstop bus stop offentlig transport rejse passager buspassagerer buspassager offentlig transport offentlig trafik kollektiv trafik gammel hvidt randområder yderkantsområder udkantsdanmark randområde affolkning egnsudvikling yderområder yderområde yderkantsområde yderdanmark ly bobbelskur boble halvboble yderkant udkant udkantsområde udkantsområder med lokalsamfund lokal lokalt landdistrikt landdistrikter landdistrikterne øboer øbo øsamfund øliv udkanten af trafikforhold busskilt skilt ø øboer øboere beboer beboere på rutebil fra Movia Moviabus Movia-bus foran Karrebækminde Karresbæksminde Karresbækminde landligt rute busrute bustrafik bustrafikken bustur på tur med bussen

Skrevet af

4. september 2022

sudi@radio4.dk

sudi@radio4.dk

Der er risiko for, at busruter og afgange må lukke på grund af et dalende passagertal og stigende brændstofpriser. Derfor har Danske Regioner sendt et nødråb om politisk hjælp. Ifølge regionerne risikerer hver syvende busrute at lukke, og det kommer til at ramme hårdt, mener Stephanie Lose, der er næstformand i Danske Regioner.

– Jeg tror ikke, vi har stået i en situation, hvor det har været så voldsomt et pres, der er på den kollektive trafik på grund af de ekstraordinære omstændigheder, der er. I dagligdagen vil vi typisk løse det, når det er i et mindre omfang, men vi taler om nogle voldsomt store overskridelser af økonomien. Det kan vi ikke løse ved bare at flytte rundt på tingene, siger hun.

Regionerne har fået ekstraudgifter på 233 millioner kroner i år som de ikke selv kan klare. Mellem 10 og 20 procent af passagerne svigter, og priserne på brændstof stiger.

Transportminister Trine Bramsen understreger i dag, at regeringen står hundrede procent bag den kollektive trafik, men hun vil ikke konkret sige, hvad regeringen er villig til at gøre, men siger;

Vi har brugt hundredvis af millioner af kroner på at holde hånden under vores kollektive trafik under corona, og det er, fordi vi vil have, at man skal kunne benytte sig af busser i hele landet. Der må ikke herske tvivl om, hvor optagede vi er af den her dagsorden.

Transportministeren henviser til, at der senere i september er planlagt et møde mellem regioner, kommuner og regeringen. Her skal de diskutere kompensation til trafikselskaber for direkte følger af coronarestriktionerne i årets to første måneder.

– Samtidig med den kompensation, som vi har lagt op til, bliver trafikselskaberne også nødt til at gøre en indsats for at få deres tabte passagerer med om bord. Det skal ske i et samarbejde, siger Trine Bramsen.

Regeringens støttepartier er klar til at hjælpe de regionale busruter. De ønsker, at en kompensation også skal hjælpe selskaberne med de stigende brændstofpriser, og ikke kun det tabte passagertal. Enhedslisten foreslår, at finansieringen skal tages fra en kommende pakke til inflationshjælp.

– Der skal findes kompensation for coronarestriktionerne, der har ramt passagertallet – også hvis det strækker sig ind i 2023. Men de stigende brændstofpriser gør også et indhug i budgetterne, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

SF vil finansiere hjælpen med et forslag, partiet kom med tidligere på ugen. Nemlig udspillet om at pålægge rederiselskabet Mærsk en særskat på 12 milliarder kroner. Det siger SF’s landdistriktsordfører Karina Lorentzen til TV Syd.

De Radikale vil gerne have undersøgt, hvorfor passagertallet halter for de regionale busser, når tallet for togpassagererne i samme periode er steget.

– Men det er en samfundsopgave, at ruterne kører. Vi har taget det på os som land at sikre, at der er busruter i hele landet. Når der så sker noget uventet som stigende brændstofpriser og corona, så må vi gøre noget, siger transportordfører Rasmus Helveg Petersen.

 

Afspiller nu

RADIO4 EFTERMIDDAG

12:05
14:00