Landstræner Hjulmand: Forbyd reklamer for pengespil

Interview med den nye træner for fodboldlandsholdet Kasper Hjulmand. Tirsdag 2. juni 2020.

Skrevet af

29. juni 2020

kha@radio4.dk

kha@radio4.dk

Danmarks nye fodboldlandstræner Kasper Hjulmand træder overraskende skarpt i karakter over for reklamer for pengespil. Det sker i Radio4´s interviewprogram ”Fremkaldt”, hvor han siger klart ja til et forbud mod reklamer for pengespil:

”Det (spilreklamer, red.)  har jeg det skidt med. Jeg kan komme med utallige historier om spillere, jeg har haft,” siger Kasper Hjulmand og understreger, at han helst så spil-reklamerne forbudt.

”Jeg synes bestemt ikke, at det er noget vores børn og unge skal se for meget på. Så jeg synes, der er en problematik i forhold til spiludbydere og vores sport. Jeg har set masser af skæbner, og jeg har arbejdet med masser af spillere. Patrick da Silva var en af dem, men der er mange, mange andre,” uddyber Kasper Hjulmand med adresse til Lyngby-spilleren Patrick da Silva, der åbent har fortalt om sin ludomani og efterfølgende behandling.

Landstrænerens udmelding er kontroversiel, fordi landsholdet bliver sponsoreret af Oddset, som er en del af det statslige spilleselskab Danske Spil. Koncernens direktør Susanne Mørch Koch vil ikke deltage i Radio4 Morgens indslag om spilreklamer – men i et skriftligt svar oplyser hun, at Danske Spil gerne ser et forbud mod tv-reklamer for casinospil.

DBU: Det er relevant at diskutere

Hos Center for Ludomani, der årligt behandler 700 danskere for spillelidenskab, hilser direktør Michael Bay Jørsel landstrænerens udmelding velkommen:

”Det er et stærkt signal, og jeg synes også, at det er et godt initiativ. Det er rigtigt set. Hvorfor skal det danske landshold løbe ind på grønsværen i Parken og agere levende reklamesøjle for gambling? De er jo med til at reklamere for et produkt, der er potentielt skadeligt og afhængighedsskabende,” siger Michael Bay Jørsel.

Officielt er Danmarks herrelandshold sponseret af Oddset til og med den nu udsatte EM-slutrunde, der blandt andet skulle have været spillet på dansk grund. Officielt udløber sponsoratet 13. juli 2020, men det er øjensynligt forlænget til og med næste år, siger kommunikationschef Jakob Høyer fra Dansk Boldspil Union (DBU):

”Jeg tror, den er blevet forlænget til næste års EM, men det kan jeg ikke lige på fingrene. Men det er heller ikke relevant i denne her sammenhæng,” siger Jakob Høyer.

Han understreger, at Danske Spil efter DBU´s vurdering er en ansvarlig virksomhed.

”Det er relevant at diskutere, om livebetting og reklamer i andre dele af betting-industrien har taget overhånd. Der synes vi, at det er fint, at Danske Spil får forrest i at sige ’skal der være nogle regler, skal der være nogle retningslinjer og begrænsninger, blandt andet i forhold til børn og unge?’,” siger Jakob Høyer.

Kasper Hjulmand understreger, at han ikke fordømmer de spillere, der har tabt kontrollen over deres pengespil. Men han vil gerne reklamerne til livs:

”Det skal ikke være sådan, at vi som branche er med til at opfordre til det. Selvom jeg godt ved, at det er med til at fonde mange ting, og der er mange penge i det. Men jeg synes stadig ikke, at det er det rigtige,” siger Kasper Hjulmand.

 

Hør Kasper Hjulmand udlægge sin holdning til spil-reklamer:

Hør DBU´s kommunikationschef Jakob Høyer forholde sig til landstrænerens udmelding her:


 

Afspiller nu

SPORTSKAOS

11:05
12:00