Juraprofessor: “Forbud mod kendte i spilreklamer er en gråzone”

Skrevet af

7. september 2022

kav@radio4.dk

kav@radio4.dk

Onsdag fremsætter skatteminister Jeppe Brus (Soc.dem.) et forslag, der skal beskytte børn og unge mod at blive afhængige af pengespil. Det skal nemlig være slut med, at kendte sportsfolk og skuespillere optræder som reklamesøjler for bettingspil.

Men sådan en lovgivning er ikke uden gråzoner. Det mener Sten Schaumburg-Müller, der er professor på Juridisk Institut ved Syddansk Universitet.

“Der kan være nicher, hvor nogen er meget kendte, men kun inden for et lille segment, og er de så kendte? Det er noget som lovgivningsmagten må gøre klart,” siger han til Radio4.

Oddset-Janni, som i dag er kendt under navnet Janni Ree, er et godt eksempel på dilemmaet. Hun startede med at være ukendt, men blev hurtigt kendt gennem netop reklamen “Der er så meget, kvinder ikke forstår”.

“Hvis der er en person, der deltager i en reklame og pga. den reklame bliver kendt, ja så er vedkommende kendt, og så må vedkommende ikke længere deltage i den slags reklamer, hvis den pågældende lov bliver vedtaget”, siger han.

Selvom der er gråzoner ved lovgivningen, vil Sten Schaumburg-Müller dog ikke afvise, at det kan fungere.

“Jeg har ikke siddet med det i detaljer, og kan derfor ikke sige, om det kan lade sig gøre. Jeg tænker, at det som udgangspunkt kan lade sig gøre, men at der er nogle problemer forbundet med det”, siger han.

Det er i dag, onsdag, at skatteminister Jeppe Brus fremsætter sit lovforslag om at forbyde kendte i at optræde i reklamer for pengespil og betting for resten af Folketingets partier.

Hør interviewet med Sten Schaumburg-Müller, der er professor på Juridisk Institut ved Syddansk Universitet her:

Foto: Danske Spil – pressefoto

Afspiller nu

Børnefri

07:05
08:00