Søndag blev et maleri på Statens Museum for Kunst overhældt med hvad der ifølge aktivisterne selv var orange majsstivelse. Handlingen bliver af politisk ordfører for Venstre, Jan E. Jørgensen, beskrevet som ’mikroterrorisme’.
På et billede på TV 2 Kosmopols hjemmeside kan man se to personer med T-shirts, hvor der står Nødbremsen på, foran André Derains 188 år gamle værk, Woman in a Chemise.
Nødbremsen er en aktivistisk gruppe, der opererer under parolen "Drop de nye motorveje".
Og det er gruppens metode til at fremme deres politiske mål, der gør det til mikroterrorisme, mener Jan E. Jørgensen:
- Det er ikke i orden. Det er en form for mikroterrorisme. En måde at fremme sine politiske mål ved at gøre noget, som er ulovligt, og som skal skabe frygt og et øget sikkerhedsniveau.
- Det er hærværk. Det medfører, at man på Statens Museum for Kunst og andre museer skal bruge endnu flere penge på sikkerhed, i stedet for at kunne bruge pengene på at give deres gæster en bedre oplevelse. Det er virkelig dumt, siger politisk ordfører for Venstre, Jan E. Jørgensen, til Debat på RadioIIII.
Da Venstres politiske ordfører i Debat på RADIO IIII bliver spurgt, om han virkelig vil kalde det mikroterrorisme at hælde en maling-lignende væske ud over noget glas, der beskytter et maleri, holder han fast i sit ordvalg.
Han frygter tilmed en eskalering, fordi aktivisterne vil skrue op for deres aktioner.
- Ja, jeg vil kalde det mikroterrorisme. Det er en måde at fremme sine politiske synspunkter på. Det skader ikke mennesker, men det skader et gammelt kunstværk, som så heldigvis var bag glas, men næste skridt bliver, at de kaster maling på noget, der ikke er bag glas, fordi de hele tiden skal skrue op, siger Jan E. Jørgensen.
Tre personer, der mistænkes for at stå bag hændelsen, blev efterfølgende anholdt og sigtet for hærværk.
Det er det 188 år gamle maleri "Woman in a Chemise" af André Derain, som aktionen er gået ud over.
Glasset foran værket blev tildækket med den orange væske, mens en smule ifølge Statens Museum for Kunst også ramte maleriets ramme.