Hård kritik: Hvert andet danske klasselokale har for dårlig luft

(ARKIV) Undervisning på folkeskole. 5. klasse på Rungsted skole d. 24. januar 2014. Børn undervises mange timer i klasselokaler, som har negativ indflydelse på deres sundhed og indlæring. Skriver Ritzau den 02. december 2017 . (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2017)

Skrevet af

28. marts 2022

sks@radio4.dk

sks@radio4.dk

Indeklimaet på danske skoler er ligeså ringe som for tretten år siden.

Det konkluderer en ny national undersøgelse af luftkvaliteten i de danske klasselokaler, som Danmarks Tekniske Universitet, det nationale naturfagscenter Astra og Realdania står bag.

Hør interviewet med Jørn Toftum, professor på DTU med speciale i indeklima, som har stået bag undersøgelsen, her:

Undersøgelsens resultater giver anledning til kritik fra flere sider. Både Skole & Forældre, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og Danske Skoleelever udtrykker overfor Radio4 Morgen hård kritik af skolernes ringe indeklima.

I over halvdelen af klasselokalerne bliver de grænseværdier, som Arbejdstilsynet har sat, overskredet. For cirka en femtedel af lokalerne er koncentrationen af CO2 så høj, at det ville give et påbud fra Arbejdstilsynet.

“Det er jo beskæmmende, når man læser det her. Vi får at vide, når vi spørger kommunerne, at de arbejder med det og har gang i alle mulige nye skolebyggerier. Men virkeligheden er desværre en anden,” siger formand for Skole & Forældre Rasmus Edelberg.

Undersøgelser peger på, at dårlig luftkvalitet kan koste et sted mellem et halvt og et helt års effektiv skolegang i løbet af 10 års folkeskole.

For Lærke Bækgaard Mathiasen, der går i 7. klasse på Højvangskolen i Horsens, er det også noget, der sætter sit præg på hverdagen. Hendes klasse var med i undersøgelsen, hvor i alt 234 danske skoler medvirkede. Her fandt de ud af, at deres lokaler langt overstiger Arbejdstilsynets grænseværdier for CO2-koncentration i luften.

“Jeg kommer hjem og har det ikke særlig godt. Oppe i klassen zoner man ud. Jeg synes ikke, det er rart at være i klassen, for man kan ikke koncentrere sig og få lavet det, man skal,” siger hun.

Hør indslaget med lærer og elever fra Højvangskolen i Horsens her:

Ifølge Kommunernes Landsforening er resultatet af undersøgelsen nedslående. Derfor er intentionen også klar – næste gang en lignende undersøgelse bliver lavet, skal konklusionen se anderledes ud.

“Forhåbentlig bliver det bedre. Det er skuffende – meget andet er der ikke at sige til det. Kommunerne ved jo godt, at der er en udfordring med indeklimaet. Mange af de skoler, vi har, er fra 50’erne og 60’erne, så det er det, vi kæmper med,” siger Peter Pannula Toft, der er børn- og skolechef i KL.

Lige nu bliver der hvert år brugt 4,4 milliarder kroner på nybyggeri og vedligeholdelse af skoler. Det svarer til en femtedel af det samlede anlægsinvesteringer i kommunerne. Men det beløb måtte sådan set godt blive endnu højere.

“Vi støder imod anlægsloftet, så vi håber, at vi kan få en dialog med staten om, at vi kan få muligheder for at gøre noget mere,” siger Peter Pannula Toft.

Hør hele interviewet med Peter Pannula Toft, børn- og skolechef i KL, her:

Afspiller nu

PORTRÆTALBUM

19:05
21:00