Forbrugerrådet om influencer-pakkekalender: “Under al kritik”

Screendump fra Jackie Klinks youtubevideo for produktet

Skrevet af

30. november 2023

Katrine Volsing

kav@radio4.dk

Gustav Pors Olesen

gup@radio4.dk

En pakkekalender fra 12 af danske influencere bliver markedsført med en værdi på 1.300 kr. Men pakkekalenderen møder kraftig kritik og Forbrugerrådet TÆNK kalder det vildledende markedsføring.

Flere danske børn kan ende med at få en skuffende start på december måned. I hvert fald hvis de eller deres forældre har købt pakkekalderen ‘Juletuben’, en pakkekalender med 24 gaver som 12 danske influencere og youtubere lægger navn og ansigt til.

En af de kunder, som kalenderen allerede inden 1. december har skuffet, er Stephanie Karma Schmidt. Det fortæller hun til Radio4 Morgen.

“Den var gået i stykker, da den ankom, så jeg kunne se, hvad der var indeni – og jeg var dybt chokeret. Jeg troede, det var løgn. Youtuberne er så kendte, at jeg ikke troede på, at de havde lavet så stor en brøler. Jeg troede, man fik noget, som man kunne bruge til noget, men det er jo ingenting! Det er plastik og slik til en 5’er,” siger hun til Radio4 Morgen.

Juletubens anmeldelser på Trustpilot og flere steder på de sociale medier harmonerer med Stephanie Karma Schmidts oplevelse.

Også Forbrugerrådet TÆNK stemmer i med kritikken, og kalder markedsføringen af Juletuben for vildledende. Det siger Marie Frank-Nielsen, jurist med speciale i markedsføringsret ved Forbrugerrådet Tænk.

“Det er under al kritik – særligt fordi det er henvendt til børn og unge. Det er vildledende markedsføring, og derfor skal folk selvfølgelig have deres penge tilbage,” siger hun.

Du kan høre hele interviewet med Marie Frank-Nielsen her: 

Pakkekalenderen koster 695 kroner, og det fremgår af hjemmesiden, at den indeholder værdier for 1297 kroner. Men det er Forbrugerrådets jurists klare vurdering, at indholdet ikke svarer til den angivet værdi. Derfor mener Marie Frank-Nielsen, at det er vildledende markedsføring.

Det er youtubere som Guldborg, Anders Theodor, Louise Madsen, Ronja Jürs, Flamesman1, Moller og Jackie Klink, der lægger navn og ansigt til pakkekalenderen. Også Morten Münster, Naja Münster, Max Münster og Mor og Far Münster, der alle er i familie, er med i den.

Ideen og forretningen bag ‘Juletuben’ er dog ikke født på Youtube. Det er direktør og ejer af marketingsvirksomheden Multimarketing, Palle Østergaard, som står bag pakkekalenderen.

“Vi er super kede af, at nogle kunder har følt sig snydt. Det var ikke meningen med de 12 youtuberes og min deltagelse i projektet,” siger han til Radio4 Morgen.

Palle Østergaard forklarer, at værdien på pakkekalenderen skyldes, at man betaler for youtubernes brand. Dermed mener han, at den opnår en værdi på 1300 kroner, selvom gaverne i sig selv er mindre værd.

“Vi er blevet dybt overraskede over den modtagelse, pakkekalderen har fået på de sociale medier. Vi troede, at vi havde lavet et produkt, som var unikt og sjovt. Hvis man eksempelvis følger Jackie Klint, så ved man, hun elsker iste. Derfor var der bag hendes låge en iste. Fordi der er personlig merchandise i, ville vi gerne lave et lille antal pakkekalendere – og derfor er prisen per styk desværre blevet for høj,”  siger han.

Palle Østergaard anerkender ligeledes, at formidlingen omkring hvad pakkekalenderen indeholder samt hvordan indholdet hænger sammen med prisen og værdien kunne være formidlet bedre.

Som følge af produktets høje pris har flere kunder ønsket at få deres penge tilbage. Radio4 Morgen har talt med flere af de kunder, som fortæller, at det er svært at få pengene tilbage for produktet.

Palle Østergaard afviser overfor Radio4 Morgen, at det skulle være svært at få sine penge tilbage, og siger, at han personligt har svaret alle kunder som har klaget over produktet og lover at de får deres penge tilbage.

Radio4 Morgen kontaktet at alle de influencere, som lægger navn og ansigt til julekalenderen. Jackie Klink og Johannes Matzen har afvist at stille op til interview, mens Morten Münster på vegne af familien Münster har sendt et skriftligt svar. Han skriver:

‘Jeg og resten af familien Münster er utroligt kede af, at produktet ikke har levet op til forventningerne. Jeg og familien har ikke selv taget initiativ til julekalenderen men takkede ja til at optræde på æsken og lægge navn til, fordi det kunne være et hyggeligt juleprojekt at have sammen med de andre youtubere. Jeg og resten af familien opfordrer alle, der måtte være utilfredse med indholdet af pakkekalenderen, til at returnere pakkekalenderen, så de kan få det fulde beløb tilbage.’

Resten af de personer, som fremstår på pakkekalenderen, er ikke vendt tilbage på Radio4 Morgens henvendelse.

Palle Østergaard oplyser, at der er solgt 800 eksemplarer af ‘Juletuben’.

Afspiller nu

SKILSMISSEN

04:05
05:00