Både de etnisk danske børn og dem med minoritetsbaggrund har glæde af at blive undervist i multikulturelt materiale.
Det mener folkeskolelærer Camilla Trommer, som har skrevet et bachelorprojekt om minoriteters plads i danskundervisningen med særligt på fokus på de yngste elever i folkeskolen.
”Jeg ser det som min dannelsesopgave at lære børnene om den verden, de skal ud i – og den er multikulturel. Så hvorfor ikke læse litteratur, som afspejler etniske minoriteter?”
Du kan høre hele interview med skolelærer Camilla Trommer her:
Men problemet handler ikke kun om spejling og identificering for eleverne.
Det mener Thomas Illum Hansen, som er leder af Center for Anvendt Skoleforskning.
Han peger på, at Danmark har et af de laveste niveauer af læseglæde i forhold til andre sammenlignelige lande.
”Når man lærer at læse, skal man ’knække koden’. Men man skal også lære at udvikle en interesse for det, man læser. Derfor er det ret vigtigt, at vi vælger litteratur, som kan afspejle alle børn, uanset hvilken social eller kulturel baggrund man har.”
Du kan høre hele interviewet med Thomas Illum Hansen her:
En af dem, som har skrevet noget af den litteratur, som kan bruges i forbindelse med repræsentationen af etniske minoriteter, er Manu Sareen. Han er børnebogsforfatter og tidligere medlem af folketinget.
Han har blandt andet forfattet børnebogsserien om den indisk dreng fra Nørrebro i København, Iqbal Farooq.
Selvom børn med minoritetsbaggrund kan spejle sig i navnet, kulturen eller religionen, så kan både etniske minoriteter og etnisk danske børn få glæde af den, mener han.
”Jeg ved, at der bliver undervist i mine bøger, også langt ude på landet, hvor der ingen brune børn er. Der kan læsningen give anledning til diskussioner og debatter, også selvom eleverne ikke har samme hudfarve som Iqbal Farooq.”
Hele interviewet med Manu Sareen kan du høre her:
Foto: Annelene Petersen