Folkeskole må vælge: Frysende elever eller dårligt indeklima

Dreng alene i skolegård. Sneen falder. Brønshøj, København. Model Released. Nøgleord: skolegården trampolin snevejr snefald ensom marts måned barn koldt vejr mobning drilleri driller enspænder isoleret melankoli outsider tomrum tom tomt vintervejr om vinteren psykisk sygdom depression ked af det falder i staver gået i stå indadvendt usikker modgang gråt farveløs farveløst iskold iskoldt kedeligt depressiv dagdrøm dagdrømmer dagdrømmeri savn savner længsel individualist sorg omsorgssvigt svigt fra ryggen af med ryggen til smerte skilsmisse sorg skilsmissebarn diagnose mistrivsel samvittighed skrupler skyldfølelse følelse skyld børneleg lidelse personlig krise xenofobi xenofob menneskesky for gemmer sig stilstand udendøre udendørs efterladt svigtede svigtet udsat udsatte anbragt anbragte fattig fattige psykiatri psykiatrien splittet person kold social i sneen leger følelser mistrives snevinter sne-vinter legende på socialt tvangsadoption tvangsanbringelser tvangsanbringelse anbringelser anbringelse tvangsanbragt forsømt afvist overladt til sig selv ignoreret vinterdag udenfor set efter kigger sårbar barndomsbillede frostvejr snedækket sneklædt dækket med anonymt problemer uvenner konflikter konflikt trist i dårligt humør minusgrader minus-grader kuldegrader i kulden fryser socialområdet socialområde handicap handicappet hvidt ensomme udstødt vinterliv stressramt ramt af individualitet sindslidelse uligevægtig ustabil sørger modløs genert generthed kejtet dårlig dag vintervejret vejret vinterklædt vinterklædte vintertøj tøj bekymring bekymringer ønsker længes efter lidelser fattigt ensformigt snedække eftertanke snefnug nyfalden folkeskole elev folkeskoleelev skoleelev skole børnesag børnesager samspilsramt sårbare legeplads legepladser i med skolen folkeskolen

Skrevet af

7. december 2022

gup@radio4.dk

gup@radio4.dk

Når valget står mellem at holde varmen eller holde et godt indeklima, så er skoleleder på Espergærde Skole i Nordsjælland, Andreas Elkjær, ikke i tvivl – han vælger varmen.

Valget er opstået, efter at skolen har skruet temperaturen ned på 19 grader. Samtidigt er skolens lokaler så gamle, at hvis de bruger ventilationsanlægget ryger temperaturen nogle steder ned på 12 grader.

Og det kan skoleleder Andreas Elkjær ikke acceptere.

”Det er nødvendigt at opretholde en vis temperatur, det må vi bare indse. Hvis ikke der er ordentligt varmt, så kan eleverne ikke lære noget, og så er det ligegyldigt at gå i skole. Det her er ikke en beslutning som er endegyldig, men vi gør det på baggrund af nogle erfaringer.”

Men beslutningen falder ikke god jord hos Cecilie Ravnborg som har to børn på Espergærde skole.

”Det er super utilfredsstillende. Et dårligt indeklima gør også, at eleverne har svært ved at tage imod den indlæring, de skal modtage.”

Du kan høre mere om hvorfor Andreas Elkjær har valgt temperaturen over indeklimaet her:

Også fra politisk hold møder beslutning fra Espergærde Skole kritik. Borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kiær, mener ikke, at skolen behøver at træffe et valg.

”Vores medarbejdere som har forstand på det her, de siger, at man godt kan have en temperatur på 19 grader og have god ventilation. Jeg forstår slet ikke, hvad det er for en prioritering, at han er i gang med.”

Samme forståelse af problemet har også Danske Skoleelever. Det siger formand, Marie Holt Hermansen.

”Det er ikke noget som eleverne skal forholde sig til. Det er skolens opgave er at sikre god undervisning, og den kan man ikke få, hvis man fryser, eller hvis der er dårligt indeklima.”

Du kan høre hele interviewet med Marie Holt Hermansen her:

Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Afspiller nu

TALENTLAB

21:05
22:59