Familiefar vil have nye regler for fly, der lander i stormvejr

Easyjet fly fotograferet ved Københavns Lufthavn, onsdag den 15. januar 2020.

Skrevet af

22. februar 2023

kav@radio4.dk

kav@radio4.dk

Jon Ehlers, der er familiefar og selvstændig, fik forleden en dårlig afslutning på sin ferie til Thailand. Sammen med sin familie landede han nemlig midt i stormen Otto, og det var en voldsom oplevelse. Derfor har han nu skrevet et brev til Folketinget, for at få dem til at se på, om reglerne er gode nok, når et fly skal lande i stormvejr.

”Jeg har aldrig prøvet noget lignende. Da flyveren begynder at nærme sig jorden, er der så meget turbulens, som jeg nogensinde har oplevet. Folk begynder at skrige. Det er så voldsomt. Jeg havde børn med, og det var ikke en rar oplevelse, når folk skriger, og panikken spreder sig i en flyver. Folk kastede også op. Det var ikke nogen særlig rar måde at afslutte ferien på,” siger han til Radio4 Morgen.

“Stewardessen sad også og kastede op i en pose. Der var rift om dem (poserne, red.). Det beviser også, at det har været en meget voldsom tur.”

Da landingen lykkedes, skulle passagerne efterfølgende blive i flyveren pga. for hård blæst.

”Man har haft sådan en traumatisk landing, og der lugter af opkast, så vil man meget gerne forlade flyveren. Det var nogle meget lange timer,” siger han.

Jon Ehlers mener på denne baggrund, at der skal nye regler på banen. Han vil gerne have at lignende situationer ikke opstår.

”Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke har en regel for, hvor meget det må blæse, før man må lande en flyvemaskine. Jeg kan forstå, det kun er op til piloten og arbejdsgiver,” siger han.

Hør interviewet med Jon Ehlers, der var en af passagerne ombord på den heftige landing i Københavns Lufthavn, her:

Og en oplevelse, som den Jon Ehlers har været udsat for, det beklager charterselskabet TUI. Det var dem, Jon havde købt rejsen igennem.

”Vi ønsker ikke for nogen af vores gæster, at de skal have en dårlig oplevelse hos os, så vi er kede af, at de har oplevet det i det her tilfælde,” siger Mikkel Hansen, der er kommunikationschef i TUI.

Københavns Lufthavn fortæller, at hvis vinden er over 50 knob, som er 25-26 meter pr. sekund, så kan det være uforsvarligt at sende folk ud ad flyveren. Der er nemlig vindbegrænsninger på de faste broer og mobile trapper, der forbindes til flyene. Når det blæser for kraftigt, kan broerne altså ikke bruges. Det ramte cirka 20 fly i fredags, hvor passagererne ikke kunne komme ud lige efter landingen.

Det var derfor, at Jon Ehlers og de øvrige passagerer efter landing måtte vente i flyet i 1 time og 40 minutter.

“Gæsternes sikkerhed er førsteprioritet, og der blev lavet en vurdering af, at deres sikkerhed var i fare, hvis de gik ud af flyet på det tidspunkt. Det var derfor de blev bedt om at vente,” siger han.

Hør interviewet med Mikkel Hansen, der er kommunikationschef i TUI, her: 

Mikkel Hansen, der er kommunikationschef i TUI, understreger, at sikkerheden kommer før alt andet.

“Piloterne har én opgave. Og det er at komme fra a til b. Men det er selvfølgelig ikke noget, de gør på bekostning af sikkerheden. Og der har ikke været noget sikkerhedsmæssigt på hele den her flyvning eller op til landingen, der har været sat spørgsmålstegn ved. Hverken fra flyvetårnet eller piloten. Der er ingen, der har været nervøse for noget i forhold til sikkerheden. Det her var en voldsom landing, men fra et sikkerhedsperspektiv, var det ikke noget, der kunne skabe problemer,” siger han.

“Piloten tager aldrig chancer. De har også familier. De vil også gerne hjem.”

Jon Ehlers brev til Folketinget blev i forgårs omdelt til Transportudvalget. Formanden for udvalget Rasmus Prehn siger til Radio4, at han forstår problemstillingen, men at sagen ikke er blevet behandlet på et møde endnu.

Afspiller nu

RING TIL RADIO4

08:05
10:00