Ekspert om kønsopdelte klasser på Bornholm: “Det kan fungere rigtig godt”

7. klasses drenge på Gedeved Skole blev årets vindere af "Avisen i undervisningen". Foto: Morten Pape

Skrevet af

6. januar 2022

sks@radio4.dk

sks@radio4.dk

På Åvangsskolen på Bornholm er det slut med at sende blikke efter den der dreng eller pige, man synes er sød – i hvert fald hvis man går i 8. klasse.

Åvangsskolen har nemlig valgt at kønsopdele 8. årgang den kommende måned, så hver klasse nu bliver to hold – ét kun med drenge og ét kun med piger.

Kønsopdelingen har givet anledning til debat. Men Åvangsskolen er ikke de første til at eksperimentere med en kønsopdelt undervisning. Der er blevet eksperimenteret med det i årenes løb – blandt andet på Skærbæk Skole ved Fredericia tilbage i 2008. Her adskilte man drengene og pigerne i de to første timer af dagen.

“Det fungerede rigtig fint. Vi gjorde det i forbindelse med skolestarten. Der er nogle børn, der synes det er lidt svært at starte i skole – de fleste af dem er drenge. Så vi prøvede at imødekomme deres måde at starte i skole på. Drengene skulle for eksempel ikke sidde stille ligeså længe som pigerne. Der skal være noget afveksling – pigerne ville meget hellere bare sidde og snakke,” siger Ane Bendixen, der dengang var børnehaveklasseleder på Skærbæk Skole.

Hør hele interviewet med Ane Bendixen her:

Den samme gode oplevelse havde Noah Støterau Kaminski Brom på 14 år, der i går havde sin første dag efter juleferien på Åvangsskolen i de nye kønsopdelte klasser.

“Det var selvfølgelig lidt mærkeligt. Der var ikke så meget larm som forventet. Det var meget fedt, synes jeg i hvert fald,” siger han.

Hør hele interviewet med Noah Støterau Kaminski Brom, hvor også Daniel Sonne-Mogensen, der er forælder til en anden 8. klasses elev på Åvangsskolen, medvirkede her:

I den besked forældrene har modtaget på Aula, og som Radio4 er i besiddelse af, står der blandt andet:

“Det giver også mulighed for at ændre nogle af de dynamikker, der er i årgangen i øjeblikket, som ikke altid er givtige for undervisningen – eller samtalerne fælles i klasselokalet (…). Den nye opdeling er valgt ud fra vores oplevelse af, hvordan eleverne i forvejen vælger samarbejdspartnere, og øger muligheden for at finde andre at arbejde sammen med, på samme niveau”.

De argumenter giver fin mening, hvis man spørger Hans Henrik Knoop, lektor ved Aarhus Universitet og ekspert i læringsstile.

“Alle ved, at der er forskel på drenge og piger. Fordi vi har ønsket at komme væk fra kønstereotyper, så er det sommetider blevet svært at snakke om de kønsforskelle, der rent faktisk er. Det betyder, at det også har været svært at tage hensyn til, at der kan være forskel på interesser i skolen. Jeg synes, at man på Bornholm har en moden tilgang til det, og forstår, at man kan se børn på mange forskellige måder. Der kan være forskel på interesser og talenter, og der er der også forskellen på køn, som man kan tage hensyn til,” siger han.

Hør hele interviewet med Hans Henrik Knoop, lektor ved Aarhus Universitet og ekspert i læringsstile, her:

Afspiller nu

DET SIDSTE MÅLTID

15:05
16:00