Ekspert: Gavmild Forsikring-reklame brød loven

Skrevet af

5. november 2025

Maria Bohm

maboh@radio4.dk

Joachim Vestergaard Jensen

jove@radio4.dk

Andreas Emil Kloster

anekl@radio4.dk

Forsikringsselskabet Gavmild brød markedsføringsloven ved at lave reklamer, der ligner redaktionelle artikler fra TV 2, vurderer ekspert.

Gavmild Forsikring, hvor kommunalvalgskandidat og tidligere håndboldspiller Joachim Boldsen er partner, annoncerer på Instagram med budskabet om, at de i gennemsnit sparer nye kunder for 3.200 kroner om året.

Annoncen er opsat i samme skrifttype og farver, som hvis der var tale om en artikel fra TV 2. Det er i strid med markedsføringsloven, vurderer Heidi Højmark Helveg, advokat med speciale i markedsføringsret, over for RADIO IIII:

- Jeg vurderer, at man forsøger at fremstille annoncen, som om den er en artikel. Det er vildledende og skaber et indtryk af, at det er noget, andre siger om dem – og ikke bare en reklame. Jeg vurderer, at det er i strid med markedsføringsloven.

RADIO IIII har forelagt kritikken for Joachim Boldsen, som er partner i forsikringsselskabet og stiller op til kommunalvalget for Konservative i Hørsholm Kommune. Han har dog ingen kommentarer til opsætningen af annoncen.

Da RADIO IIII gjorde TV 2 opmærksom på Gavmild Forsikrings annonce, svarede mediehuset skriftligt:

- Vi mener, der er tale om snyltning i strid med markedsføringsloven, idet deres brug af grafik kan forveksles med den, vi bruger på TV2.dk

Gavmild Forsikring ønsker ikke at medvirke i et interview hos RADIO IIII, men sender følgende skriftlige svar:

- Vi har tidligere i dag fået en henvendelse fra TV 2 om, at de ønsker, vi ændrer farverne i en annonce. Det reagerede vi naturligvis på med det samme og har bekræftet over for TV 2, at farverne er ændret. Vi har ikke yderligere kommentarer.

Se reklamen herunder:

Afspiller nu

Morgen

06:05
10:00