Mens de store globale bilfabrikanter har trukket sig fra Rusland efter invasionen, har en dansk bilreservedels-virksomhed fra Viborg omsat for et tocifret millionbeløb på et desperat russisk bilmarked. Det bliver kritiseret af flere danske EP-medlemmer, der mener at det bør give anledning til, at kigge på yderligere sanktioner.
Af Anders Knutsen Worre & Jeppe Reedtz Husted
1,7 millioner danske kroner.
Så meget betalte den danske virksomhed JP Group til den russiske statskasse i 2022.
Modsat de store vestlige bilfabrikanter som Volkswagen, Mercedes og Renault har danske JP Group valgt at fortsætte deres eksport til det russiske marked efter invasionen af Ukraine.
Det kan Radio4 Morgen fortælle.
Handlen med Rusland rejser kritik fra flere danske europaparlamentsmedlemmer, der mener, at JP Group er ude på et moralsk skråplan ved fortsat at eksportere bilreservedele til Rusland.
Netop manglen på komponenter til bilindustrien i Rusland er et stort problem, erkendte den russiske præsident Vladimir Putin selv for en måned siden. Han gav vestlige virksomheder, der havde forladt landet, skylden for “adskillige problemer” - herunder stigende priser på biler.
Af eksportdokumenter fremgår det blandt andet, at danske JP Group sendte transmissionsaksler, koblingsdele og andre reservedele produceret til ældre vestlige bilmodeller fra Danmark til deres russiske datterselskab i sommeren 2023.
Over for Radio4 hævdede direktøren for JP Group A/S, Torben Pagh i første omgang, at virksomheden “har lukket” deres eksport til Rusland ned.
Efterfølgende ringede han tilbage for at trække i land. Nu lyder det i stedet, at eksporten er reduceret betragteligt.
I seneste regnskabsår, 2022, omsatte JP Group for 38 millioner kroner i Rusland, viser data fra de russiske skattemyndigheder.
Europaparlamentsmedlem fra Socialdemokratiet, Marianne Vind, mener, at JP Group støtter Vladimir Putin med deres tilstedeværelse i Rusland.
“Det er moralsk forkasteligt, at en dansk virksomhed eksporterer bilreservedele til Rusland og på den måde er med til at finansiere Ruslands ulovlige angrebskrig i Ukraine,” siger hun.
- Vi har ikke nogen oplysninger, der tyder på, at JP Group bryder nogen sanktioner med deres eksport. Hvorfor mener du stadigvæk, at de bør trække sig ud af Rusland?
“Lovgivning er én ting, moral og etik er noget andet. Jeg er ikke bekendt med, hvordan JP Group bærer sig ad med deres eksporter, men selv hvis det er lovligt, mener jeg stadigvæk, det er moralsk forkert at drive forretning på det russiske marked og på den måde finansiere Ruslands ulovlige angrebskrig i Ukraine,” siger Marianne Vind.
Også Marianne Vinds partikollega i Europaparlamentet, Christel Schaldemose, er ude i en krads kritik af JP Group.
Interviewet med Christel Schaldemose kan du høre her:
Kira Marie Peter-Hansen, parlamentsmedlem for SF er enig i kritikken og mener, at det bør give anledning til at kigge på sanktionerne.
“Jeg må sige at det er jeg ærligt talt rystet over at høre. Danske virksomheder skal slet ikke sende penge til den russiske krigsmaskine. Heldigvis har EU en ny sanktionspakke på vej, og her vil jeg opfordre regeringen til at arbejde på at få lukket det hul, så bilreservedele hurtigst muligt bliver omfattet af EU's sanktioner,” siger Kira Marie Peter-Hansen
Ekspert i sanktioner om dansk eksport: De skal tænke sig rigtig godt om
Siden februar 2022 har EU indført vidtrækkende sanktioner mod Rusland, som også omfatter dele af bilindustrien. Derfor agerer JP Group allerede i et komplekst juridisk felt, når de eksporterer varer til Rusland. Det vurderer advokat Lars Brodersen, som har specialiseret sig i EU-sanktionerne.
Flere af de reservedele, som virksomheden ifølge importdata fra Rusland har sendt afsted fra Danmark, er eksempelvis siden ramt af sanktioner.
”Fra i hvert fald september 2023 måtte man ikke eksportere transmissionssaksler længere. Det vil sige, at en virksomhed som JP Group hele tiden bliver nødt til at holde øje med, hvad der står på de her lange lister af sanktionsramte varer. Man skal tænke sig rigtig godt om, hvis man eksporterer varer til Rusland lige nu,” siger Lars Brodersen.
Interviewet med Lars Brodersen kan du høre her:
JP Groups administrerende direktør Torben Pagh har afvist at stille op til interview og ønsker ikke at oplyse, hvordan virksomheden sikrer sig, at deres eksport overholder gældende lovgivning, eller hvordan de sikrer, at deres reservedele ikke kan ende i den russiske forsvarsindustri eller ved fronten i Ukraine.
Hjælper en hårdt presset industri
Det russiske bilmarked har de seneste år været stærkt udfordret med store prisstigninger og mangel på komponenter, efter samtlige store vestlige bilfabrikanter trak sig ud af landet, og situationen er blevet så alvorlig, at Vladimir Putin selv i en tale til folket i december sidste år adresserede problemet.
Her sagde han, at de interne russiske bilpriser er steget med 40 procent efter mangel på komponenter og peger på de vestlige bilfabrikanter forsvinden som skyldnerne.
Seniorforsker fra DIIS Flemming Splidsboel, siger, at den russiske bilsektor er hårdt presset, efter de vestlige bilfabrikanter har trukket sig ud af landet:
"I mange år har Rusland ikke haft en bilindustri, der har kunne konkurrere på det internationale marked, og der er intet, der tyder på, at de er ved lave en. Efter de store vestlige bilmærker har trukket sig ud af Rusland, har bilmarkedet i Rusland oplevet et skift, hvor kinesiske bilmærker nu står for over halvdelen af salget, mens russiske biler kun står for en tredjedel.”
JP Groups eksport af bilreservedele til vestlige bilmærker til Rusland er derfor en hjælp, siger Flemmings Splidsboel, som fortæller, at vestlige bilmærker er i høj kurs i Rusland.
"Vestlige biler generelt er meget populære og har været det i mange år. De er attraktive og giver prestige at køre i. Det kan både være nyere biler men også ældre, så der har traditionelt været et stort marked for brugte vestlige biler”.
Du kan høre hele interviewet med Flemming Splidsboel her: