Danske Spil har indgået et samarbejde med Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark. Målet med samarbejdet er ifølge parterne selv at skabe en kommerciel platform, som kan styrke breddeidrætten i Danmark.
Men selv om det måske lyder meget fint, er samarbejdet, som også medfører et olympisk partnerskab med betting-institutionen, ikke ligefrem noget, som skaber glæde hos Søren Gade, der er medlem af Europaparlamentet for Venstre.
“Det er et problem fordi det går ud og animerer unge mennesker til at spille, altså det er et vanvittigt samarbejde, man kan nærmest kalde det moralsk anløbet”, siger han til Radio4 Morgen.
“Man tager de tusindvis af klubber med tusindvis af frivillige, der træner titusindvis af unge, som nu får proppet et bettingfirma ned i halsen. Uanset hvor flotte de her ord er (styrke breddeidrætten, red.), så handler det om én ting: Danske Spil går ikke ud og laver en aftale, hvis det ikke var for at tjene nogle flere penge. Dvs. der er flere unge mennesker der skal lære at spille, der skal lære at blive ludomaner og det skal de gøre i samarbejde med Danske Spil”, siger han.
Han mener, at Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund burde finde nogle andre samarbejdspartnere:
“DIF og Team Danmark må finde nogle andre legekammerater, end nogle der bringer folk i uføre. Jeg har intet imod at folk de spiller, men jeg har noget imod bettingreklamer, som lige præcis er det, der skaber den dopamin i hjernen, som går dem afhængige af spil. Jo mere reklame man bliver udsat for jo større er sandsynligheden for, at man spiller. Der er ikke ét firma, der bruger én krone på reklame, hvis de ikke vil have to igen”, siger han
Hør interviewet med Søren Gade, medlem af Europaparlamentet for Venstre, her:
Hellere Danske Spil end andre bettingvirksomheder
Men Hans Natorp, formand for Danmarks Idrætsforbund, står ved, at det er en god ide for DIF at samarbejde med Danske Spil. Blandt andet fordi, de allerede er afhængige af dem:
“Danske Spil er en naturlig samarbejder for idrætten og kulturlivet i en bred forstand; deres overskud bidrager med de penge som bliver uddelt til idrætten og kulturlivet gennem udlodningsloven, så vi har i Danmark et afhængighedsforhold med Danske Spil ift. at finansiere det vi går og gør”, siger han.
Han synes det er en fordel, at det er Danske Spil, der tager pladsen, frem for andre:
“Jeg vil hellere udsætte dem (medlemmer, red.) for Danske Spil end jeg vil udsætte dem for andre produkter og virksomheder, som bestemt ikke overholder den samme etik, som Danske Spil gør, så vi udfylder en plads så der ikke kommer andre til. Jeg synes det er et helt fornuftigt samarbejde”, siger Hans Natorp, formand for Danmarks Idrætsforbund.
“Betting er der, spil er der, og i det perspektiv vil jeg til en hver tid foretrække, at vi har Danske Spil til at tage pladsen fremfor bettingvirksomheder som ikke er reguleret som Danske Spil er. Danske Spil er en kompetent og ordentlig virksomhed med højt etisk ansvar på det område her,” siger han.
Hør interviewet med Hans Natorp, formand for Danmarks Idrætsforbund, her:
Problematiske spilreklamer
Søren Gade, medlem af Europaparlamentet for Venstre, mener, at reklamerne har en stor del af skylden for at unge mennesker bliver draget mod at spille:
“Når man nu udsætter breddeidrætten i Danmark for massivt bombardement af spilreklamer, så er det helt sikkert, at det på den lange bane kommer til at skabe flere, der får et uhensigtsmæssigt forhold til spil,” siger han.
Hvis de vil samarbejde med Team Danmark og DIF, mener han, at man skal trække deres statsstøtte:
“Skatteborgerne betaler penge til DIF og Team Danmark, som nu laver en aftale, der med statsgaranti skaber problemer for unge mennesker og familier i Danmark. Så hvis de synes, det er så god en aftale, og at de har så godt et produkt i DIF og Team Danmark, så kune vi jo passende fjerne de statstilskud de får, og så kan de selv tjene deres penge. Så kan vi som skatteborgere bruge de penge på at redde de familier og individer som bliver ludomaner af, at man nu igen skal have flere bettingreklamer i fjernsynet og alle steder”, siger Søren Gade, medlem af Europaparlamentet for Venstre.
Men det er Hans Natorp, formand for Danmarks Idrætsforbund, ikke enig i:
“Nu er Danske Spil jo heller ikke en virksomhed, som massivt går ud og reklamerer med deres produkt i alle sammenhænge, netop ud fra filosofien om, at det ikke er et spørgsmål om at fremme en dårlig adfærd i spil, men at fremme det gode valg ift. at spille på sport, som mange mennesker gør”, siger han.
Han understreger, at de netop gerne vil begrænse ludomani.
“Det at begrænse ludomani er en høj prioritet for os og Danske Spil, men at fornægte at det findes ved simpelthen at vende ryggen til det og give plads til alle de dårlige valg, der er, når man nu engang er kommet ind i spil”, siger han.
“Vi vil sørge for, at alle ved, at det er Danske Spil, der er den gode dreng i klassen og ikke alle mulige andre bettingfirmaer og uregulerede virksomheder, der bruger sporten til at skabe profit på,” siger Hans Natorp til Radio4 Morgen.
Samarbejdet er indgået via Sport One Danmark, der varetager Team Danmark og DIF’s kommercielle interesser. Aftalen løber frem til udgangen af februar 2023 og tilfører idrætten et millionbeløb.