Bilisterne er for dårlige til at holde afstand til cyklerne. Derfor skal færdselsloven ændres, så bilerne skal holde halvanden meters afstand. Det mener Danmarks Cykle Union og Cyklistforbundet.
Lige nu er det et lovkrav, at “der holdes tilstrækkelig afstand” mellem bil og cykel. Men den formulering bør skærpes, så det bliver et lovkrav, at der minimum holdes 1,5 meters afstand.
Én af de cyklister, der godt kunne tænke sig, at sådan en lov bliver til virkelighed, er Bo Tønnesen. Han er formand for cykelklubben Team Tåsinge på Sydfyn og har selv rettet henvendelse til Folketingets transportudvalg i håbet om at skærpe lovkravet.
“Jeg oplever jævnligt, at biler kommer for tæt på, når de overhaler. Når der for eksempel kommer modkørende biler, så overhales der med det samme i stedet for at vente til, at der er plads til det. Det er jo en farlig situation. Der skal ikke meget slinger i valsen til, før det kan ende helt galt for cyklen,” siger han.
Hør hele interviewet med Bo Tønnesen, formand for cykelklubben Team Tåsinge, her:
Ønsket om en sikkerhedsafstand på 1,5 meter mellem biler og cykler er ikke grebet ud af den blå luft. En lignende lov findes i lande som Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Tjekkiet, Australien og 26 stater i USA.
De danske myndigheder har ad flere omgange lavet kampagner for at gøre bilister opmærksomme på at holde afstand, når de passerer cyklerne. Blandt andet med kampagnen “Vi Deler Vejen”, som Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union og FDM i samarbejde har lanceret ad to omgange.
Ifølge Cyklistforbundet har den slags kampagner bare ikke haft den ønskede effekt.
“Her i Danmark er vi jo heldigvis nogle, der gerne vil snakke os til rette om tingene og undgå for mange regler. Jeg har selv hørt blandt dem, der har tænkt, at hvis vi nu fortæller bilisterne, at de skal give os nok plads, så går det nok. Vi kan bare konstatere, at det gør det ikke. Det rykker ikke noget. Vi er nødt til at gå hårdere til værks med en lov,” siger landsformand for Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen.
Hør hele interviewet med Jens Peter Hansen, landsformand for Cyklistforbundet, her:
Der findes endnu ikke mange studier, der har undersøgt effekten af sådan nogle love til bunds. Her i Danmark har Cyklistforbundet med støtte fra TrygFonden lavet 3-4000 målinger af, hvor tæt biler kører på cykler. Her viste tallene, at bilerne i cirka en tredjedel af overhalingerne var tættere end 1,5 meter på cyklisten.
Men en skærpelse af lovgivningen er bare ikke den rigtige løsning ifølge bilejernes organisation, FDM.
“Vi deler selvfølgelig den grundlæggende holdning om, at man skal holde tilstrækkelig afstand, når man overhaler en cyklist. Det står også allerede i loven. Men det her med at sætte en konkret afstand i lovgivningen er en dårlig idé. For bilisterne er det fuldstændig umuligt at håndtere i praksis. De regler, vi indfører, skal være regler, som er til at håndtere, og det er ikke tilfældet i den her sammenhæng,” siger chefkonsulent hos FDM Dennis Lange.
FDM peger derimod på, at en vedvarende indsats med kampagner er vejen frem.
Hør hele interviewet med Dennis Lange, chefkonsulent hos FDM, her: