Direktør i Børns Vilkår mener, at butikskædens markedsføring muligvis er på kant med loven.
I en ny rapport fra Børns Vilkår fremgår det, at mange børn angiver Normal som en af deres foretrukne apps, og at butikskæden har udviklet et univers, som i høj grad appellerer til børn.
Selvom kæden skilter med, at produkterne er orienteret mod børn over 16, er appen skræddersyet til meget mindre børn, fortæller Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
- Mit umiddelbare indtryk er, at det er i uoverensstemmelse med lovgivningen, fordi man i realiteten kommer ind og markedsfører produkter til børn, der ikke skal markedsføres til børn, fortæller Rasmus Kjeldahl til RADIO IIII.
Han påpeger, at Normals app bruger fastholdelsesmekanismer såsom "streaks", hvor brugere skal besøge appen i 100 dage, og visse spil hvor man også kan optjene point. Og det kan ifølge direktøren skabe problemer:
- Problemet med de fastholdelsesmekanismer og spil, der er i Normals markedsføring, er, at børn bliver kommercialiseret.
Rasmus Kjeldahl påpeger overfor RADIO IIII, at det kan få børn til at bruge penge, de ikke har, og at det kan udelukke børnene fra sociale fællesskaber, hvis de ikke kan følge med. Desuden kritiserer han, at aldersverifikationen ikke er effektiv nok til at stoppe børn fra at benytte appen.
- Man kan slet ikke angive, at man er under 16 i appen. Så foreslår den nærmest bare, at man skal skrive 16 i stedet for. Så børnene får i hvert fald et meget kraftigt hint om, hvad man kan gøre, hvis man gerne vil være på appen.
Normal stiller ikke op til interview med RADIO IIII, men skriver i et skriftligt svar:
- Vi kan bekræfte, at vi benytter sociale medier til at markedsføre vores produkter og den kundeoplevelse, som vi tilbyder i vores butikker. Det er dog væsentligt at bemærke, at vi bevidst undtager børn og unge under 18 år fra vores betalte annoncering på sociale medier (selvom dette er både lovligt og muligt). Derudover er vi generelt opmærksomme på at sikre, at vi overholder de særlige beskyttelsesregler, der gælder for markedsføring rettet mod personer under 18 år. Dette er også tilfældet i forhold til den aldersgrænse på 16 år, der er fastsat for download af vores kundeapp, hvilket er i fuld overensstemmelse med gældende lovgivning.