ATP bruger millioner på reklamer for sig selv: Respektløst mener LA

Skrevet af

6. februar 2025

Simon Kvist Sandemand

sks@radio4.dk

Lige nu er den statslige pensionsordning, ATP, i gang med en reklamekampagne, der har kostet 4,4 millioner kroner. I løbet af de seneste fem år har de brugt 7,4 millioner på markedsføring. Det møder kritik på Christiansborg.

Det er respektløst over for de danske skatteydere, når ATP bruger millioner af danske borgeres kroner på reklamer for sig selv. Det mener Pernille Vermund, der er medlem af Folketinget for Liberal Alliance.

- Her har vi at gøre med et pensionsselskab, som vi er tvunget til at betale til, og som forvalter dem utroligt dårligt – og som så bruger penge på at reklamere. De har ingen konkurrenter, de skal ikke sælge en vare og de får penge ind, uanset om de laver reklame eller ej, siger hun til RADIO IIII.

ATP er en forkortelse for Arbejdsmarkedets Tillægspension og blev indført i 1964 som et supplement til folkepensionen - deraf navnet tillægspension. Hvis man arbejder fuldtid, bliver der betalt 297 kroner om måneden ind til ATP per borger. 99 kroner går fra din egen løn. Resten bliver betalt af arbejdsgiver.

Lige nu er ATP i gang med kampagnen ”Noget bliver man aldrig for gammel til”, der koster 4,4 millioner kroner. Det har ATP oplyst til RADIO IIII.

ATP har hen over fem år har brugt 7,4 millioner kroner på oplysningskampagner om, hvad ATP er. Ifølge ATP selv svarer det til, at der er blevet brugt 1 krone og 30 øre for hver dansker, der betaler til ATP, i den femårige periode.

Selvom det ikke lyder af meget, så mener Pernille Vermund dog stadig ikke, at ATP overhovedet kan forsvare at lave en oplysningskampagnerne.

- Så længe de (ATP, red.) findes burde de bruge deres kræfter på at forvalte pengene med omhu og sikre, at danskerne får noget ud af de midler, der bliver sat ind, og det er de ekstremt dårlige til. Derfor bliver det en latterliggørelse af danske lønmodtagere, når man på den ene side forvalter penge, som vi er tvunget til at betale ind, rigtig dårligt, og på den anden side går ud og laver fine reklamer for sig selv, siger hun.

ATP vil ikke stille op til interview, men svarer i en mail til RADIO IIII:

- Selvom mange kender ATP fra lønsedlen, er det ikke alle, der ved, hvad det betyder at være med i en lovbaseret pensionsordning. Oplysningskampagnen har til formål at bidrage til danskernes forståelse af ATP og sikre større viden om ATP Livslang Pension som et tillæg til den pensionstilværelse, som venter.

Afspiller nu

Det billige skidt med Holm og Klein

05:30
06:00