Å-politiker kunne ikke komme med bussen med klapvogn: Kalder det diskrimination

Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Skrevet af

19. februar 2024

Steffan Axelsen

stax@radio4.dk

Der er tale om diskrimination, når busser ikke standser og tager passagerer med klapvogne med, fordi der ikke er plads.

Sådan falder den kontante udmelding i hvert fald fra Karoline Lindgaard, der kandidat til Europa-Parlamentet for Alternativet.

I et opslag på det sociale medie X skrev hun søndag, at hun er blevet afvist tre gange fra en Movia-bus og ventet i 40 minutter, fordi der ikke var plads til hendes søn i en klapvogn.

Dertil tilføjer hun: "Jeg er så dødtræt af diskrimination af minoriteter og sårbare grupper! Dette skal ændres!"

Over for Radio4 holder Karoline Lindgaard fast i, at der i sådan en sammenhæng sagtens kan være tale om diskrimination.

- Vores infrastruktur er ikke inkluderende nok over for folk med klapvogne, kørestole og rollatorer. Og det oplever jeg igen og igen i forskellige situationer med kollektiv transport, fortæller hun.

Hør interviewet med Karoline Lindgaard her:

Selv om langt størstedelen af danskerne bærer titlen som forældre, så mener Karoline Lindgaard stadig, at hun repræsenterer en gruppe af minoriteter som mor til et barn i en klapvogn.

- Man er i hvert fald en gruppe, der bliver overset og diskrimineret i den måde, vi laver byplanlægning på. På den måde mener jeg, det er okay at bruge det ord i den her sammenhæng. Det er en generel problemstilling, hvor der ikke er nok infrastruktur til at rumme alle i samfundet, fortæller hun.

Ved busstoppestedet i det københavnske bemærkede Karoline Lindgaard, at de tre busser, der ikke standsede for at tage hende og hendes klapvogn med, alle havde to klapvogne med sig - men masser af tomme sæder til passagerer uden barne- eller klapvogne.

Hvis Karoline Lindgaard bliver valgt til Europa-Parlamentet, vil hun derfor arbejde for, at EU's infrastruktur skal styres ud fra et "feministisk byplanlægning".

- Det handler om, at måden, vi bygger vores ting på, skal tilgodese flere mennesker. Det nytter ikke noget at have én måde at beskrive et menneske på med at være 180 centimeter høj og veje 80 kilo, hvilket også gælder de testdukker, der bruges til sikkerhedstest af biler, siger hun og tilføjer:

- Det er usikkert for kvinder at køre bil med sådanne dukker. Derfor skal vi kigge 360 grader rundt om det samfund, vi har, når vi bygger toge, busser, fortove og veje og ser, hvilke grupper vi ikke formår at rumme. Så det er et ord for mere inkludering i byplanlægning, forklarer hun.

Afspiller nu

PORTRÆTALBUM

07:05
09:00